Gebiedsmarketingorganisatie Oss dichtbij

De afgelopen tijd is Maasmeanders nauw betrokken geweest bij het ontwikkelen van een concreet plan voor een nieuwe gebiedsmarketingorganisatie voor Oss en al haar kernen. We zijn hoopvol dat die organisatie er nu écht zit aan te komen.

 

Op dit moment ligt het plan voor de gebiedsmarketingorganisatie Stichting Oss & Partners op tafel bij de gemeenteraad en het College van B&W. De reacties zijn positief, maar het blijft politiek. Op 3 juli wordt in de Osse politiek de Kadernota besproken. Daarin staat wat voor plannen er voor de volgende jaren zijn en hoe die betaald worden. Dat is een belangrijk moment, alhoewel de definitieve klap op de begroting pas wordt gegeven aan het eind van het jaar. Maar met een beetje geluk kan de gebiedsmarketingorganisatie begin 2026 van start.

Het plan is concreet gemaakt en financieel onderbouwd in een business case oftewel ondernemingsplan. Eric Boselie, expert op het gebied van stads- en gebiedsmarketing heeft de business case opgesteld in nauw overleg met alle betrokken partners. In deze video zie waar hij kansen ziet voor Oss als het gaat om gebiedsmarketing.

 
 

Tijdlijn: de lange weg naar een gebiedsmarketingorganisatie

  • Al in 2023 kwamen de partners in dit proces bijeen: Stichting Maasmeanders, Koninklijke Horeca Nederland, Centrummanagement Oss, MOOS, de toeristische informatiecentra, de bibliotheek en de gemeente Oss. Doel: onderzoeken hoe de gebiedsmarketing in Oss door samenwerking beter en effectiever kan.
  • In 2024 werden daarop twee rapporten uitgebracht die de Osse gemeenteraad en het college moesten helpen bepalen op welke manier zij in willen zetten op de maatschappelijke en economische kansen in de sector recreatie en toerisme. De ‘Monitor toerisme & recreatie 2024’ en ‘Mouwen omhoog voor effectieve gebiedsmarketing’.
  • Uit de rapporten en intensieve gesprekken tussen de partners kwam het concept voor de gebiedsmarketingorganisatie Stichting Oss & partners naar voren.  De gemeente en partners uit het veld hebben daarin een plaats in het bestuur, een team van marketeers en een vrijwilligerscoördinator zijn uitvoerend en de ‘front office’ wordt gevormd door de Toeristische Informatiecentra.
  • Vervolgens kreeg stads- en gebiedsmarketing expert Eric Boselie de opdracht om dit plan om te zetten in een business case oftewel ondernemingsplan, waarin met name de financiële kaders vastgesteld werden. Vanaf begin 2025 ontmoetten de partners elkaar iedere 3 weken om de puntjes op de i te zetten. Vanuit Maasmeanders waren Wim Hoezen, Hilde Talstra en Wil Princen daarbij aanwezig.
  • Ook de lobby naar de politiek werd ingezet. Maasmeanders’ Wim Hoezen voerde samen met de partners verschillende gesprekken met politieke partijen om het belang van de gebiedsmarketingorganisatie onder de aandacht te brengen.
  • Op 6 mei organiseerde Maasmeanders een informatieavond voor leden en niet-leden met verblijfsaccommodaties in de gemeente Oss over de inzet van een eventuele verhoging van de toeristenbelasting voor de financiering van de nieuwe gebiedsmarketingorganisatie.
  • De komende tijd houdt Maasmeanders de vinger aan de pols op weg naar de bespreking van de Kadernota. Natuurlijk houden we jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en besluiten die worden genomen
  • We hopen op de start van de nieuwe gebiedsmarketingorganisatie in januari 2026.