Op de publieke tribune zaten vertegenwoordigers en leden van Maasmeanders, Toeristische informatiecentra en ondernemers. Zij luisterden naar een korte introductie door wethouder Hilde de Wit, een presentatie door Jolijn Brouwers (Mint Cultuur) over het rapport ‘Mouwen omhoog voor effectieve gebiedsmarketing’ en een presentatie van Manoeska Berkers (Beleidsregisseur Recreatie & Toerisme en Erfgoed gemeente Oss) over onder andere het rapport ‘Monitor toerisme & recreatie 2024’.
Manoeska Berkers presenteerde daarbij het idee voor een nieuwe gebiedsmarketing organisatie dat voortkomt uit bovengenoemde onderzoeken en gesprekken met partners uit het veld. Het idee gaat uit van de oprichting van Stichting Oss en partners, waarbij de gemeente en partners uit het veld in het bestuur plaatshebben en waarbij een persoon wordt aangenomen die aanjager is van de plannen vanuit die stichting. Het ‘front office’ wordt gevormd door de Toeristische Informatiecentra. Om de haalbaarheid van dit idee te onderzoeken moet een business case gebouwd worden, waarbij gekeken wordt naar de kosten en inkomsten. Omdat de plannen ambitieus zijn, wordt er naast de huidige beschikbare middelen ook gekeken naar bijvoorbeeld meer inkomsten vanuit een eventuele verhoging van de toeristenbelasting.