Nieuwe gebiedsmarketing organisatie voor Oss en de regio?

Hoe staat het met de ontwikkeling van een gebiedsmarketing organisatie in de gemeente Oss en de regio daaromheen? Het afgelopen jaar zijn twee rapporten uitgebracht die de Osse gemeenteraad en het college helpen om te bepalen op welke manier zij in willen zetten op de maatschappelijke en economische kansen in de sector recreatie en toerisme. Op 19 december had de gemeenteraad de mogelijkheid daar vragen over te stellen tijdens een podiumbijeenkomst. 

 

Op de publieke tribune zaten vertegenwoordigers en leden van Maasmeanders, Toeristische informatiecentra en ondernemers. Zij luisterden naar een korte introductie door wethouder Hilde de Wit, een presentatie door Jolijn Brouwers (Mint Cultuur) over het rapport ‘Mouwen omhoog voor effectieve gebiedsmarketing’ en een presentatie van Manoeska Berkers (Beleidsregisseur Recreatie & Toerisme en Erfgoed gemeente Oss) over onder andere het rapport ‘Monitor toerisme & recreatie 2024’.

Manoeska Berkers presenteerde daarbij het idee voor een nieuwe gebiedsmarketing organisatie dat voortkomt uit bovengenoemde onderzoeken en gesprekken met partners uit het veld. Het idee gaat uit van de oprichting van Stichting Oss en partners, waarbij de gemeente en partners uit het veld in het bestuur plaatshebben en waarbij een persoon wordt aangenomen die aanjager is van de plannen vanuit die stichting. Het ‘front office’ wordt gevormd door de Toeristische Informatiecentra. Om de haalbaarheid van dit idee te onderzoeken moet een business case gebouwd worden, waarbij gekeken wordt naar de kosten en inkomsten. Omdat de plannen ambitieus zijn, wordt er naast de huidige beschikbare middelen ook gekeken naar bijvoorbeeld meer inkomsten vanuit een eventuele verhoging van de toeristenbelasting.

 
 

De gemeenteraadsleden stelden tijdens de podiumbijeenkomst vragen over uiteenlopende thema’s zoals de mogelijkheid om regelgeving voor ondernemers in de sector te versoepelen, verdere regionale samenwerking en de prioritering van gezondheidsaspecten voor de inwoners van Oss. De meeste tijd werd besteed aan vragen over de voortzetting van de branding ‘Tref het in Oss’. Kunnen alle partners, bijvoorbeeld in buitengebieden, daarmee uit de voeten? Manoeska Berkers liet weten dat uit de gesprekken met het veld naar voren is gekomen dat voorlopig deze naam niet ter discussie staat. Het idee is eerst samen achter de nieuwe organisatie te gaan staan en vandaaruit verder te kijken welke branding passend is.

De uitgewerkte business case zal uiteindelijk voorgelegd worden aan de gemeenteraad en die zal beslissen over de uitvoering. Het doel is het onderwerp te agenderen voor de kadernota behandeling in juli.

De podiumbijeenkomst van 19 december is terug te kijken. Het onderwerp recreatie en toerisme begint op 1:24 uur.